Dette indlæg er præsenteret i samarbejde med Anna Hejlsberg fra SalesBoost

Salgspitch, elevatortale – kært barn har mange navne. Navnene dækker over den korte tid, hvor du skal sige lige præcis nok til at skabe interesse og lyst til at høre mere.

Har du sommerfugle i maven, inden du skal rejse dig op og præsentere dig selv i en forsamling? Får du sagt for meget – for hurtigt? Bare rolig – du er ikke alene..

Det er vigtigt at skabe relationer, uanset om det er til et netværksmøde eller et middagsselskab. Så du bliver nødt til at få din salgspitch på plads! Og ikke nok med det, den skal sidde lige i skabet. Du har nemlig kun ganske kort tid til at skabe interesse og vække dine tilhørers nysgerrighed.

Tips til indhold i din salgspitch

Opbygning

Tænk over:

  • Hvad laver jeg (én kort sætning)
  • For hvem gør jeg det (vær specifik)
  • Hvilket problem løser jeg (vælg ét)
  • Hvorfor gør jeg det (vis din passion)

Fortæl hvordan du hjælper dine kunder 

Når du skal præsentere dig selv og dit firma, kan du med fordel tænke på, hvad det er DU gør, som hjælper KUNDEN med et problem. Er det top-of-mind når du forbereder din salgspitch, er der gode chancer for, at du vækker interesse.

Brug EFU-modellen 

Du kan med fordel bruge EFU modellen, når du arbejder med din elevator tale.

  • E – EGENSKAB
  • F – FORDEL
  • U – UDBYTTE

EFU-modellen oversætter produktegenskaber til udbytte for kunden. Byt så om på EFU rækkefølgen når du bygger din elevator tale, og start med den værdi du skaber for din kunde.

Lav en grundpitch 

Brug tid på at lave en grundpitch, hvor du indarbejder de ovenstående elementer. Når den er på plads, kan du variere den, alt efter hvem du skal tale til. Jo bedre din grundpitch er, jo hurtigere kan du tilpasse den til målgruppen.

Træn din elevatortale-muskel

Vi foreslår, at du øver dig rigtig meget. Øv dig gerne overfor et publikum, som du normalt ikke holder en salgspitch for (f.eks. din mor, onkel eller nabo). Forstår de din pitch, er du på rette vej.

Brug den over alt, netværksmøder, telefonen, kundemøder, middagsselskaber osv.