Dette indlæg er præsenteret i samarbejde med Linda Callesen fra mindrestress.dk og Callesen Consult

Alt for mange mennesker får stress. Det gør vi af mange forskellige årsager og nogle gange får vi det, uden at vi aner hvorfor det egentlig sker.

Når vi får stress, sker det fordi, vi ikke forstår hvad der er årsag til stress hos os selv og vi tænker, at vi kan klare rigtig meget i løbet af en travl hverdag. De fleste har vel hørt sig selv sige til sig selv, “når alle de andre kan, så kan jeg også!” – eller måske har vi en gammel sætning fra ungdommen om, at “du kan 5 gange så meget som din mor tror”. Jeg ved det er en sætning man bruger i militæret og på ledelsesgangene.

Det svære i det her med mestring af stress er, at man skal vide, hvordan man sænker stressniveauet efter lang tids øget stressniveau. De fleste tror det handler om at “slappe af” og de fleste der har prøvet det ved, at det faktisk ikke kan lade sig gøre, fordi man ikke bliver fri af stress når man er kollapset på sofaen – man er måske endnu mere stresset bagefter.

Det handler om kontakt til kroppen. Ikke noget med vilde maratonløb eller andet der foregår i høj arousal. Det handler om, at have en bevidsthed ind i hvordan kroppen har det. Mærke om der er tilstande til stede, som du skal lytte til. Måske kan du mærke efterreaktioner fra flere måneders forhandling med en kunde. Det kan være, at du rent faktisk er træt eller frustreret over noget der gik galt i forhandlingerne eller at du er gal over, hvad der skete i forløbet. Alt det er vigtig information som du skal øve dig i at opdage og mærke – for din krop har sit eget “sprog”, som skal tages alvorligt. Når vi lytter til kroppen, bliver vi meget klogere på at håndtere fremtiden.

En måde du kan opdage stresstilstande og at der er for meget run på systemet kan være, at du checker fire ting;

  • Dit syn
  • Din hørelse
  • Din balance
  • Din vejrtrækning

Dit syn – er det uskarpt, flimrer det eller har du ondt i øjnene? Din hørelse – har du susen for ørerne / tinitus? Kan du overraskende ikke rigtigt høre? Din balance – hvordan føles det i kroppen? Er du svimmel eller er det svært at orientere dig når du er iblandt mange mennesker eller sidder i bilen? Din vejrtræning – er der alt for meget og hurtig vejrtrækning? Har du svært ved at få vejret?

Dette er de 4 første elementer i Bullseye til mere nærvær. Det er en god øvelse at starte med. Det næste der skal ske er at du skal reducerer stresstilstanden og det kræver at du ved hvordan du gør det for dig selv, det du ved virker for dig. Hvis du ikke ved det kan du lære det. Det kræver at du bliver nysgerrig på hvad der virker for dig og hvad der ikke virker. Prøv det af du synes virker plausibelt for dig og som er tilgængeligt for dig. “Smid det ud til højre” som ikke virker for dig – sådan er det nemlig at vi kan ikke altid bruge det de andre bruger til at reducerer stress med.