Dette indlæg er præsenteret i samarbejde med Mikkel Guldbjerg Jensen fra OnlineSynlighed.dk 

Selvom der ikke rigtig er en grund til at lade være, er der stadig mange, der ikke har fået et SSL-certifikat til deres hjemmeside. Det gælder også i Favrskov. Det er ellers en nem måde at blive bedre venner med Google og forbrugerne.

Kort fortalt er et SSL-certifikat en måde at kryptere data, der bliver sendt gennem hjemmesiden. Altså når folk taster informationer ind på din hjemmeside, passer du på deres data.

Når man har et SSL-certifikat på sin hjemmeside, vil den gå fra at begynde med http:// til at begynde med https://, og man får også et lille ikon ved siden af adressen, som varierer lidt fra browser til browser. Her er det i Chrome, som er meget udbredt i Danmark.

Der er flere gode grunde til at få et SSL-certifikat, og her har du nogle af de mest overbevisende.

Bliv gode venner med Google

Man fristes næsten til at sige, at ”Google work in mysterious ways”, fordi der er så meget hemmelighedskræmmeri over Google og især deres søgemaskine. Det er en velbevaret hemmelighed i stil med Coca Colas opskrift, hvordan søgeresultaterne helt præcist bliver rangeret.

Når det så er sagt, så er der dele af Googles søgealgoritme, der er alment kendt, og en af dem er brugen af SSL-certifikat. Google har meldt helt klart ud, at når de skal rangere hjemmesider, så kigger de blandt andet efter, om man har et SSL-certifikat eller ej.

Det er ikke det absolut vigtigste, Google kigger efter, men de kigger efter det, og i tæt konkurrence kan små ting gøre forskellen.

Sagt på en anden måde – din SEO bliver bedre med et SSL-certifikat

Send det rette signal til dine besøgende

Nu vender jeg det lidt på hovedet og kigger på det her fra den anden side. Følg godt med. Hvis du ikke har et SSL-certifikat, vil en række browsere advare dine besøgende om, at de skal til at taste noget ind på en hjemmeside, som ikke er sikker.

Her kommer så et retorisk spørgsmål. Tror du, at dine besøgende bliver mere eller mindre tilbøjelige til at taste sine oplysninger ind på en hjemmeside, som fortæller, at den ikke er sikker?

Lad os sige, det er en webshop, og du står med dit Visa/Dankort i hånden. Du klikker videre til at betale, og så fortæller din browser dig, at siden ikke er sikker. Der ville du ikke handle. Sådan er det også, når folk besøger din side, hvis du ikke har et SSL-certifikat.

Og så er der hele signalværdien i at fortælle sine besøgende, at man passer på deres data. Det er altid godt at vise sine kunder, at man passer på dem.

GDPR siger, at du skal have SSL-certifikat

I hvert fald hvis vi snakker rent lavpraktisk, så skal du have et SSL-certifikat, efter GDPR trådte i kraft i maj. Det er ikke hugget i sten, at det partout skal være et SSL-certifikat, fordi formuleringen ikke er så konkret, men fortalt i grove termer, skal du passe på folks data.

Du er sandsynligvis på denne blog, fordi du bruger din hjemmeside i forretningsmæssigt øjemed, og så vil du have kontaktformularer eller betalingsmoduler. Det er særligt her, du skal passe på dine brugeres data, og der er det reelt et SSL-certifikat, der er den rigtige løsning for langt de fleste.

Som nævnt lidt tidligere er et SSL-certifikat en måde at kryptere de informationer, der bliver sendt gennem din hjemmeside. Det er altså en relativt simpel måde at beskytte sine besøgendes informationer på, og det skal man i henhold til GDPR.

For at opsummere bliver de tre udvalgte argumenter, at man bliver fundet bedre i Google, man får flere konverteringer, og man overholder lovgivningen med et SSL-certifikat. Det er da rimelig godt gået.