Dette indlæg er præsenteret i samarbejde med Henrik Krarup Leth fra Webshop.Partners

Google er det foretrukne søgeværktøj for de fleste. Her finder vi vores information, når vi er på jagt efter ny viden, et godt tilbud, eller et godt råd.

Google viser altid de resultater der er mest relevante, i forhold til det kunderne søger efter. Og de mest relevante sider kommer til at stå øverst i resultaterne, og får dermed den bedste eksponering.

De fleste virksomheder benytter sig af søgemaskineoptimering (SEO), Google annoncering (AdWords), og andre komplicerede værktøjer, som tit kræver et bureau, for at udbyttet bliver optimalt.

Men vidste du, at Google også har nogle helt simple gratis værktøjer, som kan hjælpe din virksomhed med at blive mere synlig, og dermed hjælpe med at komme højere op i søgeresultaterne?

I denne korte artikel vil jeg gennemgå nogle af de værktøjer fra Google, som du kan oprette og bruge helt gratis. Og som vil hjælpe dig til at få en bedre forretning igennem Googles søgeresultater.

Google Search Console

Google Search Console er et værktøj, der hjælper Google med at vise din hjemmesider relevante steder i søgeresultaterne. Dit indhold indekseres, så det er lettere for Google at finde, og det holder øje med interessen for din side, blandt brugerne.

Men det vigtigste Google Search Console kan hjælpe dig med er, at det kan vise dig hvilke søgeord brugerne brugte FØR de ramte din side – altså hvad skrev brugeren i søgefeltet, før de trykkede på linket til din side.

Det er meget vigtig information! Hvis du ved hvad folk skrev i søgefeltet for at finde dig, kan du selv sørge for flere besøg ved at bruge disse ord på din side, når du beskriver dine produkter eller ydelser.

Det er ganske simpelt – skriv det folk søger efter, i stedet for det du tror folk søger efter.

Du finder Google Search Console her

Her er et eksempel fra Webshop.Partners i juli måned:

 

Når Google Search Console er sat op, kan din virksomhed vises med udvidede informationer, som du kan se her:

 

Google MyBusiness

Google MyBusiness er dit visitkort på nettet.

Her kan du fortælle alle interesserede om din virksomhed, hvad du handler med, hvor din virksomhed ligger, hvornår du har åbent, kontaktoplysninger o.s.v..

Google MyBusiness er specielt velegnet, når du gerne vil vise din virksomhed i lokalområdet. Når folk søger på f.eks. det erhverv du udfører og et bynavn, vil du fremstå i Google’s søgeresultat med angivelse af al relevant data, så kunden hurtigt kan danne sig et overblik og tage et valg.

Det er lige meget om du er en forretning, en håndværker, en klinik, eller noget helt andet. Google vil stadig vise dine informationer, så folk kan finde din virksomhed.

Du bliver vist i et visitkort med kortangivelse i højre side af søgeresultatet, som du kan se et eksempel på her:

 

Læg mærke til, at brugerne har mulighed for at se din hjemmeside, finde en rute til din virksomhed, og gemme dine oplysninger, med et enkelt klik.

Du behøver faktisk ikke at have en hjemmeside for at blive vist i Google MyBusiness (men det er selvfølgelig en stor fordel). Hvis du udfylder oplysningerne, vil du blive vist i søgeresultaterne.

Du kan finde Google MyBusiness her

Google+

For nogle få år siden prøvede Google at lave deres egen udgave af Facebook. Den kom til at hedde Google+.

Historien har vist at det ikke blev den store succes, og værktøjet bruges næsten ikke længere. Men det findes stadigvæk.

Det sjove er, at Google+ faktisk kan hjælpe dig, når du annoncerer på Google, næsten uden at du behøver at gære noget.

Det er helt gratis og ganske simpelt at oprette en virksomhedsprofil på Google+. Når du har oprettet din profil, indtastet dine data, og tilføjet et billede eller to, behøver du faktisk ikke foretage dig mere.

Nu vil din tilstedeværelse på Google+ hjælpe dig i dine generelle placeringer i søgeresultaterne, fordi du har vist Google at du bruger deres værktøjer. Det præmierer Google ved at gøre dine data lettere at finde.

Det er selvfølgelig kun ganske lidt dette hjælper; men da det både er simpelt og gratis, så hvorfor ikke…?

Google+ finder du her

 

Det var en ganske kort præsentation af Google’s mere skjulte værktøjer, som du kan bruge ganske gratis. Jeg håber det har givet lidt inspiration og måske et par staldtips til, hvordan din virksomhed bliver mere synlig, når kunder søger dine produkter og/eller ydelser.